Volvo XC60 är en mellanstor, rymlig och komfortabel SUV.

Volvo XC60 är en mellanstor, rymlig och komfortabel SUV.

Volvo XC60 D5 AWD:

Komfortabel och säker

Nya Volvo XC60 - praktisk combi som sticker ut

Av
Ian Maasing

TEST. Behöver du en vardagspraktisk och rymlig vagn som rullar bekvämt och säkert på vägen. Och dessutom tycker att Volvo XC70 är alldeles för mycket Svensson-bil. Då är Volvo XC60 den rätta bilen för dig!
XC60 är byggd på samma plattform och har samma välbeprövade teknik som XC70. Men till skillnad från XC70 har den en praktisk suv-kaross. Takhöjden är hela elva centimeter högre vilket ger högre insteg och högre säten så att man lättare kommer i och ur bilen.
Precis som andra suvar bjuder Volvo XC60 på en rymlig och luftig interiör tack vare den tilltagna takhöjden. Man sitter avslappnad både fram och bak, och njuter av den tysta gången samt den behagliga fjädringen. Säkerligen extra behagligt tack vare däckdimensionen 235/60 R18.

Inte större än XC70

Även om XC60 ger ett intryck av att vara större än XC70 så är det en synvilla. XC60 är faktiskt 20 centimeter kortare och har fem centimeter kortare axelavstånd. Varför den är behändigare att manövrera på trånga utrymmen. Hissar föraren sin stol högt blir också överblicken framåt och åt sidorna bättre än i XC70. Bakåt är det litet sämre med sikten, men testbilens parkeringskamera (tillval) visar vad som finns bakom bilen och hur bilen kommer att gå med det rattutslag man har.
Det lastutrymmet förlorar i längden på grund av den kortare karossen tar det igen på höjden. Under lastrummets dubbla golv har testbilen ett nödreservhjul och inte någon mindre användbar punkteringslagningssats.

XC60 har ett stort och lättstuvat lastrum, och under testbilens golvplattor hittar vi tack och lov ett nödreservhjul. Foto: Ian Maasing

XC60 har ett stort och lättstuvat lastrum, och under testbilens golvplattor hittar vi tack och lov ett nödreservhjul. Foto: Ian Maasing

Vilsamt lugn

XC60 har en mjukare inställning på fjädringen än konkurrenter som Audi Q5 och BMW X3. Det enda som kan störa långfärdskomforten är att den femcylindriga dieseln kan morra en del vid större gaspådrag. Och så får man tanka XC60 litet oftare eftersom dess dieselfemma förbrukar mera bränsle än konkurrenternas moderna fyrcylindriga dieslar. Men Volvos dieselfemma matchar testbilens sexväxlade automatlåda bra och ger snabba, säkra omkörningar. Under testperioden noterade vi 0,85 liter per mil.
Styrningen är vilsamt lugn, men kan också ge ganska snabba kursändringar utan alltför stora karossgungningar om man får lust att prova bilen i mer forcerad körning. Blir man för vild i rattningarna dämpar antisladdsystemet framfarten ganska tidigt och kraftfullt, precis som förväntat.

Volvos stolar hör till de mest vilsamma som finns. Man kliver pigg ur bilen även efter etapper på sex-sju timmar. Foto: Ian Maasing

Volvos stolar hör till de mest vilsamma som finns. Man kliver pigg ur bilen även efter etapper på sex-sju timmar. Foto: Ian Maasing

Mycket elektronik

Den rejäla markfrigången på 23 centimeter och den elektroniskt reglerade Haldexkopplingen, som ökar andelen drivkraft till bakhjulen om framhjulen riskerar att spinna loss, gör att XC60 tar sig fram på lösa underlag utan att köra fast. Fyrhjulsdriften är en ovärdelig hjälp när man drar ett tungt båtsläp uppför en hal slip eller ett hästsläp med två hästar över en lerig åker eller kör genom decimeterdjup nysnö om nu snösvängen har försovit sig.
Testbilen är fullspäckad med de senaste elektroniska körhjälpssystemen. Den adaptiva farthållaren, ACC och avståndskontrollen har varit till stor nytta, körfältsvarnaren Lane Departure Warning tycker vi larmar för sent utan att ingripa aktivt när bilen redan är på väg över kantlinjen(det aktiva systemet finns redan på ett par andra Volvo-modeller), och dödvinkelvarnaren BLIS har vi inte haft någon nytta av. Insomningsvarnaren Driver Alert Control har inte alarmerat, troligen har vi varit alltför pigga under testveckan.

Volvo XC60 D5 AWD:

Tillverkad i: Belgien.
Typ: 5 dörrars 5 personers SUV.
Mått/Vikt: Längd 464 cm, bredd 189 cm, höjd 171 cm, axelavstånd 277 cm, tank 70 l, tjänstevikt fr 1912 kg.
Motor: 5 cyl 2400 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 215 hk/158 kW, vridmoment 440 Nm–1500 r/m.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 6-växlad automat. 
Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk.
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,7 m.
Bränsleförbrukning: 6,4 l/100 km vid bl körning 
CO2: 169 g/km 
Prestanda: 205 km/h, 0-100 km/h 8,3 sek 
Fordonskatt: 3 512 kr
Pris: fr 398 000 kr
Testbilens pris: 448 400 kr

Publicerad 01 October 2014 12:00