Nya Audi TT quattro har en uppseendeväckande dynamisk men samtidigt strikt enkel design.

Nya Audi TT quattro har en uppseendeväckande dynamisk men samtidigt strikt enkel design.

Nya Audi TT quattro:

Ännu stadigare körkul

Av
Ian Maasing

TEST. Har du drygt 400 000 kronor över, gillar att köra sportigt och är inte för bred över ryggslutet, är den nya generationens Audi TT bilen för dig! Omfånget på ditt ryggslut är dock en starkt begränsande faktor eftersom Audi TT är en liten och trång bil även i sin tredje generation.
Till nya Audi TT har man använt Volkswagen-koncernens nya skalbara plattform, MQB, vilket garanterar en stabil uppbyggnad. Till lättviktskonstruktionen av karossen, på Audispråk, Audi Space Frame, har man valt både aluminium och höghållfast stål i olika omfattning enligt principen rätt mängd av rätt material på rätt plats för optimal funktion.
För att komma in i bilen får man vinkla ihop sig ordentligt så att man kommer ned i de skålade sportstolarna. Väl på plats sitter man riktigt bekvämt, men efter ett par timmars körning kan det ändå vara skönt med en paus. Den låga sittställningen plus de extra breda vindrutestolparna bidrar till en något begränsad sikt snett framåt. Vidare kan man bara få med sig en fullvuxen passagerare. Nödsätet bak duger inte ens för småbarn. Och bagaget får inte vara alltför skrymmande.

Fler nyheter på lokaltidningen.se/motor

Ny panel

Nya TT quattro har en helt ny instrumentpanel. Bakom ratten där analoga rundinstrumenten brukar sitta finns nu en 12,3 tum stor TFT-skärm. Den nya digitala instrumentskärmen med hög upplösning och en mycket snabb grafikprocessor garanterar bästa presentation. Föraren kan välja på två visningslägen. Ett med stor hastighetsmätare och varvräknare i förgrunden med annan information presenterad däremellan och det andra läget med små rundinstrument ut i hörnen. Med MMI navigation plus(tillval) integreras kartan med rundinstrumenten och de andra presenterade data. Som mest sträcker sig kartan över hela ytan.
Nya Audi TT quattro är en av de roligaste bilar man kan få tag i. Det är inga irriterande plastångor som slår emot en när man öppnar dörrarna utan en förnäm doft av läder. Ur de två avgaspiporna hörs ett skönt, dovt brummande när motorn går på tomgång. Bilen är alltså ”lukt- och ljuddesignad”.

Karossens bakdel är också återhållsamt designad utan några överstora baklyktor eller konstiga veck. Den dolda spoilern fälls ut i hastigheter över 120 km/h. Foto: Ian Maasing

Karossens bakdel är också återhållsamt designad utan några överstora baklyktor eller konstiga veck. Den dolda spoilern fälls ut i hastigheter över 120 km/h. Foto: Ian Maasing

Snål vid låg gas

Testbilens lilla fyrcylindriga 2-liters bensinmotor drar föredömligt smidigt och kraftigt från tomgångsvarv. Motorkonstruktörerna har verkligen fått en fullträff när de kombinerat den modernaste direktinsprutning av bensin med turboöverladdning. Tillsammans med den sexväxlade automatlådan av dubbelkopplingstyp, S-tronic och Audis vidareutvecklade fyrhjulsdrift, quattro, går bilen som på räls.
Trampar man inte alltför tungt på gaspedalen nöjer sig den lilla motorn med snåla 0,75 liter per mil vid blandad körning i normalgles svensk trafik. Drar man på för fullt och låter den sexväxlade automatlådan sköta växlingarna blixtsnabbt, i det närmaste utan kraftbortfall, spurtar den nästan som en Porsche. Då går förbrukningen upp i måttliga 1,0 liter milen.

Man sitter stadigt omfamnad av de lagom skålade stolarna. Ratten är rejält avfasad nedtill precis som på formelracerbilar och de nya digitala instrumenten är tydliga och lättavlästa. Foto: Ian Maasing

Man sitter stadigt omfamnad av de lagom skålade stolarna. Ratten är rejält avfasad nedtill precis som på formelracerbilar och de nya digitala instrumenten är tydliga och lättavlästa. Foto: Ian Maasing

Stadig kurs

Kurshållningen är mycket stadig, med antisladdsystemet ESP ingripande bestämt vid överdådig framfart. Styrningen är lugn, opåverkad av motorns dragkraft. Och bilen reagerar inte alltför nervöst för rattutslag. Med Audis dynamiska körsystem, Audi drive select, kan man välja mellan fem olika lägen: comfort, auto, dynamic, effektivitet och individuell. De olika lägena påverkar bilens karaktär och ger allt ifrån en mjuk gång och snålställd motor till styvare gång och kvickare gensvar från motor, växellåda, styrning samt effektivare quattro-drivningen och dovare designat motorljud.
Summa summarum en körkul liten bil som på krokiga vägar utan problem kan hålla takten med mången tre-fyra gånger dyrare supersportvagn! Och med LED-strålkastarna(tillval) ser man fantastiskt mycket mer i vintermörkret.

Audi TT Coupé 2.0 TFSI quattro

Tillverkad i: Ungern.
Typ: 2 dörrars 2+2 pers coupé.
Mått/Vikt: Längd 418 cm, bredd 183 cm, höjd 135 cm, axelavstånd 251 cm, tank 55 l, tjänstevikt fr 1410 kg.
Motor: 4 cyl 1984 cc, direktinsprutad bensinturbo, effekt 230 hk/169 kW, vridmoment 370 Nm–1600 r/m.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift, 6-växlad DSG-automat. 
Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk.
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,0 m.
Bränsleförbrukning: 6,4 l/100 km vid bl körning 
CO2: 149 g/km 
Prestanda: 250 km/h, 0-100 km/h 5,3 sek 
Fordonsskatt: 2 070 kr
Pris: fr 411 000 kr
Testbilens pris: 532 500 kr

Publicerad 14 January 2015 12:00