Den klassiska VW-buss-designen går igen på nya Multivan, även om fronten fått ett mer tidstypisk Volkswagen-utseende.

Den klassiska VW-buss-designen går igen på nya Multivan, även om fronten fått ett mer tidstypisk Volkswagen-utseende.

Volkswagen Transporter:

Stiligt ansiktslyft

Av
Ian Maasing

BILNYTT. För 65 år sedan presenterades den första transportbilen från Volkswagen, Transporter. Två år senare, 1952, kom den första minibussen, Kleinbus, med fabriksbeteckningen Typ 2 och blev snabbt populär.
I standardutförandet hade den plats för åtta personer med bagage. Lyxversionen hade plexiglasfönster i taket så att de åtta verkligen kunde se sig omkring under sightseeingturen.
Folkabussen blev snabbt drömbilen för den stora familjen när man exempelvis skulle upp till fjällen. Den kunde också inredas till en rullande semesterstuga med övernattningsmöjlighet för två vuxna och två barn.
Nu 65 år senare och med 12 miljoner producerade transportbilar lanseras generation sex av Volkswagen Transporter. Jämför med föregående generation har bilen fått ett ansiktslyft med skarpare linjer och ett helt nytt frontparti samt teknikuppdaterats. Många nya komfort-, assistans- och säkerhetssystem, som bara funnits på vanliga personbilar, finns nu även till nya Transporter.
Den nya transportbilen Volkswagen Transporter delar grundkonstruktionen med föregångaren och kommer som tidigare att ha tre olika modellinriktningar: Nyttofordon eller som vi i dagligt tal kallar lätta lastbilar (skåp, flak, dubbelhytt och kombi), minibussar (Multivan och Caravelle) och campingbilar (California). Två axelavstånd, tre takhöjder och massor av olika drivlinor tillsammans med de olika karossformerna skapar mer än 500 kombinationsmöjligheter.
Motorprogrammet består av sex diesel- och bensinmotorer med effekter från 84 till 204 hästkrafter. 5 eller 6 växlad manuell växellåda alternativt 7-växlad DSG-automat. Dessutom finns fyrhjulsdrift, 4MOTION, till ett antal modellvarianter.
Bilen lanseras efter sommaren. Svenska priser är ännu inte fastställda.

Vanliga dörrar för framstolarna, elmanövrerade skjutdörrar för mittstolarna och baksätet samt en jättelik men lätthanterlig baklucka. Foto: Volkswagen

Vanliga dörrar för framstolarna, elmanövrerade skjutdörrar för mittstolarna och baksätet samt en jättelik men lätthanterlig baklucka. Foto: Volkswagen

Publicerad 01 May 2015 12:00