Nya Ford Mustang GT Fastback har skönt lugna linjer och är med längden 478 centimeter minst en storleksklass större än europeiska sportcoupéer.

Nya Ford Mustang GT Fastback har skönt lugna linjer och är med längden 478 centimeter minst en storleksklass större än europeiska sportcoupéer.

Ford Mustang GT Fastback:

Äntligen här

Av
Ian Maasing

TEST. Äntligen har nya Ford Mustang kommit till Europa och Sverige. Den sjätte generationen av denna sanna sportvagns legend, världens första masstillverkade kompakta 2+2-sitsiga sportvagn, som sedan lanseringen 1964 har tillverkats i över nio miljoner exemplar. Både som coupé och cabriolet. USA-klassikern, Muscle Car, Pony Cars, Real Thing, Ikonen, American Way of Drive etc. Kärt barn har många namn.
För att rå på de mer kräsna sportvagnsköparna i bland annat Europa har Ford skapat en mycket konkurrenskraftig vagn. Med enkla och stilfulla linjer har designavdelningen lyckats knyta an till de ursprungliga formerna på en Mustang Fastback Coupé, med en lång motorhuv, flack taklinje och kort bakparti. För första gången tar man också själv hand om försäljning och service i Europa.

Nyutvecklat chassi

Under den nya, styva karossen finns ett nyutvecklat chassi med individuell hjulupphängning. Fram fjäderben och bak multilänk. Tillsammans med en låg tyngdpunkt, differentialspärr och valbara körlägen får bilen ännu stadigare köregenskaper och behagligare åkkomfort än föregångaren. Den stela bakaxeln som suttit på tidigare generationer är historia. Modellerna i Europa har dessutom 19-tums hjul som standard.

Även sedd bakifrån ger Ford Mustang GT Fastback ett riktigt maffigt intryck utan några överstora baklyktor eller konstiga veck. Foto: Ian Maasing

Även sedd bakifrån ger Ford Mustang GT Fastback ett riktigt maffigt intryck utan några överstora baklyktor eller konstiga veck. Foto: Ian Maasing

Skålade sportstolar

Framstolarna är av typen skålade sportstolar från Recaro (tillval) och har en inbjudande stoppning men saknar ett ordentligt svankstöd varför personer med utdragna ryggar kan få ont där bak efter några timmars körning. Och det är inte så enkelt att fälla framstolarnas ryggstöd så att de som ska vara därbak kommer in. Men väl på plats kan två småvuxna personer(barn) sitta under en kortare färd om inte framsätena är långt tillbakadragna.
Veckans testbil, Ford Mustang GT Fastback, har en femliters V8 kopplad till en sexväxlad manuell växellåda. Den stora V8-motorn låter underbart. Den går smidigt och tyst och förbrukar ca 1,2 liter milen vid lugn körning. Utnyttjar man fartresurserna, och det lockas man ju att göra med 418 hästar och 524 Newtonmeter under motorhuven, går ljudnivån upp och förbrukningen stiger snabbt till 1,4 à 1,8 liter bensin per mil. Den manuella lådan fungerar utmärkt i alla hastigheter. Vilket härligt sound från den stora V8:an! Man vill inte sluta att gasa.

Det är väl mycket glitter på panelen men i övrigt är förarplatsen välordnad. Sportstolen från Recaro kan kännas något smal för oss mer fullvuxna. Foto: Ian Maasing

Det är väl mycket glitter på panelen men i övrigt är förarplatsen välordnad. Sportstolen från Recaro kan kännas något smal för oss mer fullvuxna. Foto: Ian Maasing

Precis styrning

Servostyrningen går precist i lågfart och med ökad fart går det lätt att får den stora bilen att dansa piggt i och ur kurvor om man vill leka racerförare. Karossen ligger riktigt plant vid sådana övningar och antisladdsystemet ingriper ganska sent. Vill man praktisera drifting, det vill säga att sladda runt med spinnande bakhjul (exempelvis på en öde parkeringsplats) så är det bara att med en knapptryckning koppla ur antisladdsystemet i läget Racing.
Sammanfattningsvis en himla kul sportbil som kostar som en kompaktbil här hemma och bara bråkdelen så mycket som en lika stark och välutrustad europeisk sportvagn! Den klassiska färgen, Competition Orange, tycker vi om. Den lyser långväga och fångar många blickar.

Den stora femliters V8-motorn går smidigt och tyst vid låga varvtal. Annat blir det när man trycker till på gaspedalen. Och i samma takt stiger bränsleförbrukningen. Foto: Ian Maasing

Den stora femliters V8-motorn går smidigt och tyst vid låga varvtal. Annat blir det när man trycker till på gaspedalen. Och i samma takt stiger bränsleförbrukningen. Foto: Ian Maasing

Ford Mustang GT Fastback

Tillverkad i: USA.
Typ: 2 dörrars 2+2 personers coupé.
Mått/Vikt: Längd 478 cm, bredd 192 cm, höjd 138 cm, axelavstånd 272 cm, tank 61 l, tjänstevikt fr 1720 kg.
Motor: 8 cyl i V 4951 cc, effekt 418 hk/308 kW, vridmoment 524 Nm–4300 r/m.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, 6 växlar. 
Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk. 
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 12,2 m.
Bränsleförbrukning: 13,5 l/100 km vid bl körning 
CO2: 299 g/km 
Prestanda: 250 km/h, 0-100 km/h 5,0 sek
Fordonskatt: 4.496 kr
Pris: fr 392.400 kr
Testbilens pris: 431.600 kr

Publicerad 10 January 2016 12:00