Citroën går sina egna vägar. Se bara på hur kommande lilla, öppna trubbnosiga elbilen E-Mehari ser ut med rejäl markfrigång.

Citroën går sina egna vägar. Se bara på hur kommande lilla, öppna trubbnosiga elbilen E-Mehari ser ut med rejäl markfrigång.

Citroën E-Mehari:

Elbil för strandraggare

Av
Ian Maasing

BILNYTT. Grön, grönare, grönast! Bilvärlden tävlar om vem som har de grönaste, dvs miljövänligaste bilarna. I samband med klimattoppmötet COP 21 i Paris, i början på december 2015 visade Citroën upp sitt senast bidrag, elbilen E-Mehari.
E-Mehari är en öppen liten bil, 381 centimeter lång, 187 centimeter bred och 165 centimeter hög. Genom två små ramlösa dörrar på respektive sida stiger man in i framsätet. Till baksätets två platser kommer man på samma ålande sätt som på en vanlig tvådörrars kombisedan.

Inte lika primitiv

Det blir alltså inte på samma primitiva insteg som på den lilla Jeep-liknande Citroën Méhari från 1968 där man klev över de låga karossidorna för att komma på plats därbak. Precis som tidigare är karossidorna uppbyggda av termoplast.
Till skillnad från första generationens Méhari, som hade en liten bensinmotor, har nya elbilen E-Mehari stadiga vindrutestolpar och ytterligare två stabila stålbågar varför överlevnadschansen blir betydligt större vid en vältning än på gamla Méhari som hade extremt tunna vindrutestolpar.
Citroën E-Mehari är ett samarbetsprojekt med France"s Bolloré Group. Framme i sin trubbiga nos sitter en elmotor som får sin ström från ett litium-metall-polymer-batteri.

Tack vare den upprätta vindrutan och hög sittposition kan föraren hålla örnkoll på vad som sker runt bilen. Med löstagbara takpaneler kan man skydda sig från regn. Foto: Citroën

Tack vare den upprätta vindrutan och hög sittposition kan föraren hålla örnkoll på vad som sker runt bilen. Med löstagbara takpaneler kan man skydda sig från regn. Foto: Citroën

13 timmars laddning

Bilens batterier laddas vanligen med hjälp av ett nätanslutet laddningsaggregat. På åtta timmar har man ett fulladdat batteri från ett 16A uttag eller 13 timmar från ett 10A uttag. Toppfarten är 110 km/h och max räckvidd 200 km i långsam hastighet.
Citroën E-Méhari har en rejäl markfrigång och bör kunna kravla sig långt fram på lösa underlag, som exempelvis över sanddyner fram till den bästa vind- eller vågsurfingbeachen.
Till en början finns E-Mehari att köpa hos utvalda Citroënhandlare i Frankrike sommaren 2016. Om och när den kommer till övriga delar av världen inklusive Sverige står dock än så länge skrivet i stjärnorna.

Publicerad 11 January 2016 12:00