Nya Honda Civic Type R ser inte bara racig ut utan har prestanda i klass med looken. Precis som andra versioner av Honda Civic ser Type R mera ut som ett rymdskepp än en bil.

Nya Honda Civic Type R ser inte bara racig ut utan har prestanda i klass med looken. Precis som andra versioner av Honda Civic ser Type R mera ut som ett rymdskepp än en bil.

Ny Honda Civic Type R:

R-bil med resurser

Av
Ian Maasing

TEST. Hondas ingenjörer är skickliga på att konstruera bensinmotorer som spinner villigt upp i höga varvtal. Och Honda-finesser såsom kammar med varierande ventillyfthöjd kan man hitta i bland annat Porsches motorer! Men i dessa tider måste motorerna göras ännu mer effektiva för att klara de allt stängare avgasbestämmelserna. Precis som på Porsche tar man till de senaste motorteknologierna med bland annat direktinsprutning och turboöverladdning.
Resultatet finner man i Hondas nya specialmodell av Civic, Type R med riktigt sportiga fartresurser. Type R motsvarar tillfullo det som modellnamnet utlovar. Dess lilla 2-liters fyra, trimmad till 310-hästar, varvar racigt upp till övervarvsskyddet vid ca 6800 varv/min. Och från 4000 varv/min och uppåt tjuter den öronbedövande, nästan som en Ferrari med V8-motor.
Den sexväxlade manuella lådan är behaglig att hantera med hjälp av den korta, skönt knoppförsedda växelspaken. På krokiga vägar och framför allt vid bankörning är det inga problem att hänga med eller till och med att köra ifrån medtävlare som BMW M135i, Peugeot 308 GTI, Seat Leon Cupra, Subaru Impreza WRX STi och Volkswagen Golf R.

Spårkänslig i hög fart

För alla Type R-entusiaster har ECO-knappen, som finns på vanliga Civic till vänster om ratten, bytts ut mot +R-knappen. Med den intryckt blir det mesta som är ljussatt i cockpiten rött, de olika systemen stramas åt, gasresponsen blir omedelbar, de ställbara stötdämparna blir hårdare, styrningen mer direkt, antisladdsystem (ESP) som ser till att kursavvikelserna inte blir farligt stora ingriper senare, det vill säga allt som förhöjer körupplevelsen vid bankörning.
Så länge vägen är någotsånär slät är kurshållningen säker, men i högre fart blir bilen mer spårkänslig, vilket till stor del säkert beror på de något mjuka odubbade vinterdäcken med dimensionen 235/35 R19. Med gropar och sidlutning på vägbanan får man hålla stadigt i ratten och eventuellt småparera en del smärre snedsteg. Bilen kan pressas hårt genom kurvor utan att den kasar över framhjulen eller svansar med bakändan och det ska vara mycket till för att antisladdsystemet ska ingripa och dämpa framfarten.

Även sedd bakifrån ger nya Honda Civic Type R ett häftigt intryck med både diffusor och en specialkonstruerad vinge. Foto: Ian Maasing

Även sedd bakifrån ger nya Honda Civic Type R ett häftigt intryck med både diffusor och en specialkonstruerad vinge. Foto: Ian Maasing

Begränsad sikt

Honda Civic Type R är inte så mycket R som i Racig, att den inte duger till vardagliga transporter. Motorn har en automatisk omställning av ventiler som gör att drivkraften kommer mjukt och ryckfritt från tomgång och uppåt. Det går att köra på sexans växel i stan! Och bilen är lättmanövrerad i parkeringsfart.
Det man kan klaga på är den begränsade sikten bakåt på grund av spoilervingen tvärs över bakrutan. Vidare kan det upplevas lite extra jobbigt att sig i och ur de djupt skålade framstolarna med de extra utskjutande sidokanterna. Men å andra sidan ska Civic Type R ge den rätta sportbilskänslan.
Utnyttjar man bilens resurser stiger bränsleförbrukningen snabbt upp mot 1,3 liter milen, men lättar man på gaspedalen och ser till att motorn susar snällt i sitt effektivaste varvområde omkring 2500 varv per minut, håller sig bränsleförbrukningen nere vid 0,90 liter per mil i vanlig trafik.

Takhöjden är väl tilltagen och de kraftigt lutande vindrutestolparna sitter långt fram varför dörröppningen är tillräckligt hög. Interiören är sportig så det förslår, med superskålade framstolar som man fastnar i vid i- och urstigning! Foto: Ian Maasing

Takhöjden är väl tilltagen och de kraftigt lutande vindrutestolparna sitter långt fram varför dörröppningen är tillräckligt hög. Interiören är sportig så det förslår, med superskålade framstolar som man fastnar i vid i- och urstigning! Foto: Ian Maasing

Honda Civic Type R

Tillverkad i: England.
Typ: 5 dörrars 4 personers kombisedan.
Mått/Vikt: Längd 439 cm, bredd 188 cm, höjd 147 cm, axelavstånd 259 cm, tank 50 l tjänstevikt, fr 1461 kg.
Motor: 4 cyl 1996 cc, direktinsprutad bensinturbo, effekt 310 hk/228 kW, vridmoment 400 Nm–2500 r/m.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6 växlar. 
Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak halvstel axel.
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 12,6 m.
Bränsleförbrukning: 7,3 l/100 km vid bl körning 
CO2: 170 g/km 
Prestanda: 270 km/h, 0-100 km/h 5,7 sek 
Fordonsskatt: 1.658 kr
Pris: fr 319.900 kr
Testbilens pris: 349.900 kr

Publicerad 15 January 2016 12:00