Nya Volkswagen Touran har samma grunddesign som storasyskonet Sharan.

Nya Volkswagen Touran har samma grunddesign som storasyskonet Sharan.

Ny Volkswagen Touran:

Uppsnyggad praktisk lådbil

Av
Ian Maasing

TEST. En minibuss eller minivan som man säger internationellt är egentligen en av de mest användbara biltyperna i livets alla skeden. Först när man ska köra till festerna med sex-sju kompisar, sedan när man bildar familj och måste få plats med barnen, deras stolar och barnvagnar, och när barnen blivit äldre och ska skjutsa dem till fotbollsträningen och andra aktiviteter eller när hela familjen ska upp till fjällen med skidor, stavar, skidpjäxor och allt annat som behövs. Då är en rymlig minivan oslagbar!
Och slutligen när man vill bjuda barnbarnen på en utflykt till Liseberg eller Gröna Lund eller någon djurpark. Eller själv köra på en långrunda till Frankrike och Spanien för att stanna därnere ett tag och därför ha en hel del prylar med sig. Även då är en luftig minivan det bästa valet!
Volkswagen har insett detta och har sedan länge ett par tre minivan i sitt modellutbud. Från den mellanstora Volkswagen Caddy till den större Volkswagen Sharan och så den andra mellanstora, Volkswagen Touran, som storleksmässigt placerar sig mellan dessa, har nu kommit i en ny generation med samma praktiska grundform som på föregående Touran.

Blivit rymligare

En ny upplaga som vuxit med många centimeter och blivit ännu rymligare jämfört med föregångaren. Längden är 453 centimeter(+13 centimeter), bredden 181 centimeter(+4 centimeter) och axelavståndet 279 centimeter(+11 centimeter).
Interiören är i stort sett som på förra generationen. Vill du använda den som packåsna kan varje enskild stol fällas ned helt i de två bakre stolsraderna och bilda ett 1857 liter stort lastrum. Med olika förvandlingsnummer kan du sen skräddarsy just det utrymme du behöver. Och skulle detta inte räcka kan du fälla ner framsätespassagerarens stolsrygg i plant läge för att transportera riktigt långa föremål.

Ett riktigt stort och lättstuvat lastrum innanför den stora bakluckan och ett lätt insteg till ordinarie baksätet. För att komma till tredje sätesradens stolar krävs vissa gymnastiska färdigheter. Foto: Ian Maasing

Ett riktigt stort och lättstuvat lastrum innanför den stora bakluckan och ett lätt insteg till ordinarie baksätet. För att komma till tredje sätesradens stolar krävs vissa gymnastiska färdigheter. Foto: Ian Maasing

Kan krävas gymnastik

Använder du bilen som en femsitsig variant får du dessutom ett stort lastrum på 917 liter ovanför de i golvet helt nedfällda bakersta stolarna.
Som sjusitsare krävs vissa gymnastiska färdigheter för att nå tredje stolsraden. Andra sätesradens ytterstolar skjuts framåt och uppåt. Används alla stolarna reduceras naturligtvis lastvolymen markant och blir minimala 137 liter. Ska sju personer också ha med sig bagage måste man ha en takbox.

Föraren kan hissa sin stol tillräckligt högt för att få en bra överblick. Föredömligt tydliga och rättplacerade instrument. Foto: Ian Maasing

Föraren kan hissa sin stol tillräckligt högt för att få en bra överblick. Föredömligt tydliga och rättplacerade instrument. Foto: Ian Maasing

Kan hissas

Föraren kan hissa stolen tillräckligt högt för att få en bra överblick runt om, vilsamt lugn styrning ända upp i toppfart och föredömligt kursstabil samt komfortabelt fjädrad. Bilen går tyst även i Autobahnfart.
Dieselmotorn drar jämnt från låga varvtal och går lent från 1500 varv/minut. Vi bokförde 0,60 liter per mil vid blandad körning i sydsvensk mildvinter, vilket är snålt för en så stor bil. Den sexväxlade manuella lådan är lätt och exakt att växla.

Volkswagen Touran TDI 150

Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 5 dörrars 5-7 personers kombi.
Mått/Vikt: Längd 453 cm, bredd 183 cm, höjd 166 cm, axelavstånd 279 cm, tank 60 l tjänstevikt fr 1620 kg.
Motor: 4 cyl 1968 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 150 hk/110 kW, vridmoment 340 Nm–1750 r/m.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6 växlar
Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk.
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,5 m.
Bränsleförbrukning: 4,4 l/100 km vid bl körning. 
CO2: 116 g/km. 
Prestanda: 208 km/h, 0-100 km/h 9,3 sek 
Fordonsskatt: 1 363 kr
Pris: fr 290 900 kr
Testbilens pris: 352 500 kr

Publicerad 16 January 2016 12:00