Lexus nya 2+2-sitsiga lyxiga sportcoupé LC 500 ser med sin dynamiska design ut som om den accelererade för fullt redan när den står stilla på parkeringen!

Lexus nya 2+2-sitsiga lyxiga sportcoupé LC 500 ser med sin dynamiska design ut som om den accelererade för fullt redan när den står stilla på parkeringen!

Lexus LC 500:

Dynamik på gång

Av
Ian Maasing

BILNYTT. På Detroit Motor Show i början av januari begick den lyxiga sportcoupén Lexus LC 500 världspremiär. Med sin slukande front, nosen har enligt Lexus en spindellik form, men ser mer ut som ett timglas fyllt med ett trådgaller. Den dynamiska designen kommer säkert att skapa habegär hos många åskådare och också hitta nya målgrupper.
Den 2+2-sitsiga sportcoupén LC 500, som ritats på företagets designstudio i Kalifornien, har en så dynamisk form att man lätt får intryck av att bilen accelererar framåt fast den fortfarande står stilla på parkeringen!
Titta bara på den stora, luftslukande frontgrillen med trådgaller a la Bentley! I mera dämpad form finns denna front redan på flera av de senast lanserade Lexus-modellerna. Och enligt Lexus kommer den nya designen att återfinnas på en hel våg av nya modeller som ska presenteras under de närmaste två åren.
Lexus LC 500 är en bakhjulsdriven, tvådörrars, fyrsitsig lyxcoupé som är 476 centimeter lång, 192 centimeter bred och 135 centimeter hög. Axelavståndet är hela 287 centimeter. Under det dynamiska skalet, hittar man många spännande lösningar som andas premium.
Framme i nosen finns en 5-liters V8 på 473 hästkrafter och 527 Newtonmeters vridmoment. Som första personbil i världen har LC 500 en tioväxlad automatlåda. Med den tätstegade lådan kommer växlingarna ske nästan obemärkt. 0-100 km/h går på 4,6 sekunder och toppfarten är 250 km/h.
Bilen är klar för serieproduktion och lanseras senare under 2016. 

Publicerad 29 January 2016 12:00