Att ha en oskadad vindruta är viktigt ur säkerhetssynpunkt.

Att ha en oskadad vindruta är viktigt ur säkerhetssynpunkt. Foto: Zach Meaney on Unsplash

Så undviker du stenskott

Motor.

Snöfria vägar innebär högsäsong för spruckna vindrutor från stenskott. Råden är enkla. Håll avståndet och åtgärda en skada omgående.

Av
Stefan Larsson

Våren är här och i stora delar av landet har vägarna blivit snöfria, något som även innebär att det återigen är högsäsong för stenskottsskador som spruckna vindrutor. Att antalet stenskottsrelaterade skador ökar på våren beror naturligt på det grus som ligger kvar på vägarna efter vintern, men statistik från branschorganisationen Svensk försäkring visar att antalet glasskador totalt sett ökat markant under de senaste 20 åren. Bara under 2017 rapporterades över 400 000 glasskador, för 20 år sedan rapporterades inte ens hälften så många glasskador.

– Dels har förstås antalet bilar ökat stadigt, men det förklarar bara en mindre del av variationen, säger Johan Granholm, motorexpert på If.

Enligt försäkringsbolagen Trygg Hansa och If beror ökningen på flera anledningar. Bland annat används det idag mer sand och grus vintertid för att bekämpa halkan, något som beror på att allt fler väljer att köra med dubbfria vinterdäck. En olycklig kombination med att det idag har blivit ovanligt med stänkskydd på moderna bilar som är till för att fånga upp en stor del av grus som slungas bakåt. Dessutom anses själva designen på däcken ha bidragit till ökningen. Störst risk att drabbas av ett stenskott har man om framförvarande bil har vinterdäck.

– Designen på däcken kan också ha påverkat ökningen av stenskott, småstenarna har lättare för att fastna i däckmönstret och kan bli rena projektiler när de lossnar i lite högre hastigheter, säger Stefan Brala motorexpert på Trygg-Hansa

En annan anledning, som också har med bilarnas utformning att göra, är vindrutorna som blivit både större och tunnare.

– Bilarnas aerodynamik har genom åren förändrats samtidigt som våra bilrutor har blivit större och träffytan därmed ökat. Dessutom vet vi att stenkross används för sandning i större utsträckning idag än förr och den är i sin struktur både vassare och större än vanligt grus, säger Stefan Brala.

Allt fler personbilar på de svenska vägarna innebär även tätare trafik, ett ihållande problem i Sverige och som ofta är anledningen till olyckor, att man håller för kort avstånd till fordonet framför.

– Det bästa och egentligen enda tipset är att alltid hålla ett gott avstånd till bilen framför. De flesta skadorna uppkommer när man är den framförvarande bilen tätt i hasorna, konstaterar Johan Granholm.

Drabbas du av ett stenskott som orsakar en spricka i vindruta så ska du omgående förhindra att smuts och fukt tar sig in som kan förvärra skadan. Allra bäst är om du använder ett så kallat stenskottsplåster, något som alla bilägare rekommenderas att ha i bilen. Om du inte har ett stenskottsplåster går det även att använda genomskinlig tejp. Rekommendationen är sedan att så snabbt som möjligt ta dig till en glasverkstad, innan den lilla skadan blir till en fullskalig spricka, en betydligt dyrare affär.

– Små sprickor går ganska lätt för verkstäderna att åtgärda. Om sprickan är liten och kan lagas utan att hela rutan behöver bytas ut blir det heller inte någon särskilt dyr affär, bara 200 kronor. Många dröjer onödigt länge med att ta sig till verkstaden, säger Johan Granholm.

Publicerad 30 March 2019 07:00